مجله ی اعضای مصنوعی

توضیحی اجمالی از پروتز پا و دست

مجله ی اعضای مصنوعی

توضیحی اجمالی از پروتز پا و دست

۱ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پروتز انگشت

 

تعریف اولیه پروتز انگشت

 اندام دستکاری و حسی که در دستان انسان و سایر نخستی‌ها یافت می‌شود. به طور معمول انسان در هر دست پنج رقم دارد که فالانژ نامیده می شود. آنها ما را قادر می سازند تا با محیط خود تعامل داشته باشیم و در بسیاری از عملکردهای روزمره کمک کنیم. گفته شده است که انگشت شست از نظر عملکردی مهمترین رقم است .

آمپوتاسیون چیست؟

"آمپوتاسیون" که از کلمه لاتین "amputare" (بریدن، بریدن) گرفته شده است به عنوان "برداشتن قسمتی یا تمام قسمتی از بدن محصور شده توسط پوست" (فرهنگ لغت آنلاین پزشکی) تعریف شده است. تا قرن هجدهم، به استثنای پاره، پزشکان معدودی به وضعیت استامپ قطع عضو برای دستگاه پروتز در طول دوره 1846-1847 فکر می کردند. معرفی آنتی‌سپتیک‌ها توسط لیستر به جراحان این امکان را داد که زمان بیشتری را برای تولید کنده‌های قطع عضو با قابلیت پشتیبانی از پروتز صرف کنند .

انواع مختلف قطع عضو:

انواع مختلفی از قطع عضو وجود دارد که برخی از آنها خود قطع عضو هستند که زمانی اتفاق می‌افتد که فردی که به دام افتاده است خود را با برداشتن قسمتی یا تمام قسمتی از بدن خود آزاد می‌کند، قطع عضو مادرزادی که زمانی اتفاق می‌افتد که فرد بدون قسمتی یا تمام عضو بدن به دنیا می‌آید. عضوی از بدن و قطع عضو تروماتیک که ممکن است ناشی از تصادفات کارخانه، مزرعه، ابزارهای برقی یا وسایل نقلیه موتوری، از جمله حوادث صنعتی یا محیطی، حملات تروریستی، و عدم رعایت بهداشت عمومی باشد که اغلب منجر به دیابت، قانقاریا و/یا عفونت می شود. نشانه قطع عضو هرچه که باشد، نتیجه یک کنده اندام است 

انگشت:

قطع انگشت و جزئی انگشت برخی از رایج ترین اشکال از دست دادن جزئی دست است. مناسب ترین درمان به نوع آسیب و درگیری انگشتان دیگر بستگی دارد. تکنیک‌های متعددی برای بازگرداندن قطع‌های نوک انگشت، با هدف مشترک کاهش درد و حفظ حس در نوک انگشت وجود دارد. مناسب ترین روش به میزان بافت درگیر، درگیری استخوان (فالانکس دیستال)، زوایای و سطوح قطع عضو و درگیری سایر انگشتان بستگی دارد.

از دست دادن کامل یا جزئی انگشت منجر به نقص عملکردی قابل توجهی می شود. علاوه بر از دست دادن فوری درک، قدرت و امنیت، فقدان انگشت ممکن است باعث آسیب روانی مشخص شود. بیزلی خاطرنشان کرده است که افرادی که دست های خود را به دلیل خجالت ظاهری در داخل جیب پنهان می کنند، به اندازه افراد قطع عضو ربع جلویی (اسکاپولوتوراسیک) ناتوان هستند .

برای دیدن مقاله پروتز پا در اصفهان می توانید وارد شوید

مراحل ساخت انگشت قطع شده

قبل از مدیریت یک فرد قطع عضو، الزامات عملکردی فرد و گزینه های مدیریتی باید با بیمار بحث شود. معاینه کامل دست باید انجام شود و میزان آسیب به نوک انگشت، زوایای و سطوح قطع عضو، از دست دادن بافت، درگیری ناخن، درگیری سایر انگشتان، درگیری عصبی عروقی و عملکرد دست را تخمین بزند. پس از ارزیابی آسیب نوک انگشت، یک برنامه درمانی باید تدوین شود. مدیریت با شرح حال گرفته شده از بیمار در مورد ماهیت آسیب، سن، تسلط دست، شغل، فعالیت های تفریحی (از جمله بازی ورزشی و آلات موسیقی)، سابقه قبلی آسیب یا مشکلات دست و سایر بیماری های سیستمیک که بر بهبود زخم تأثیر می گذارد، شروع می شود. اگر بیش از یک گزینه در دسترس باشد، مزایا و خطرات بالقوه هر گزینه باید قبل از انتخاب درمان نهایی با بیمار در میان گذاشته شود .

پروتز چه توانایی هایی می تواند داشته باشد

یک پروتز اغلب می تواند عملکرد تقریباً طبیعی را در قطع عضو فالانژ دیستال بازیابی کند . افرادی که تمایل به تعویض انگشت دارند معمولاً انتظارات زیادی برای ظاهر پروتز دارند . روش های مختلفی مانند ایمپلنت های تیتانیوم، اباتمنت یکپارچه سازی استخوان، الاستومرهای سیلیکونی برای جایگزینی انگشت از دست رفته استفاده می شود. با عبور از مواد مختلف، میزان پذیرش در هنگام ترمیم سفارشی مجسمه‌سازی شده با استفاده از الاستومر سیلیکونی بسیار بالاتر بوده است .

  • احمد شاکری